تفکر خارپشتی
تفکر خارپشت و روباه در بازاریابی
Hedgehog and Fox Thinking in Marketing
«روباه بسیار چیزها میداند، اما خارپشت یک چیز بزرگ میداند».
داستان خارپشت و روباه برمیگردد به این شعر “آرخیلوخوس” شاعر یونان باستان:
«روباه بسیار چیزها میداند، اما خارپشت یک چیز بزرگ میداند».
روباه چابک و حیلهگر است که برای شکار خارپشت، راههای مختلفی را به کار میگیرد.
هر روز روباه در اطراف لانه خارپشت در انتظار فرصتی طلایی است تا خارپشت را شکار کند. در عوض خارپشت موجود کوچکی است که آهسته حرکت میکند و به راحتی در کمین روباه قرار میگیرد.
وقتی که روباه تمامی روشهای ممکن را برای حمله به شکارش به کار میگیرد، خارپشت تنها یک کار انجام میدهد؛ خودش را جمع میکند و در حصار خارهایش پنهان میشود.
به قدری خارپشت این تنها روش دفاعیاش را عالی انجام میدهد که همیشه پیروز میشود و هیچ کس ندیده روباهی توانسته باشد خارپشتی را شکار کند!
تقابل نگرش خارپشت و روباه، همیشه بین بازاریابان و صاحبان کسب و کار وجود داشته است.
به عنوان مثال، نتایج تحقیقات نویسندگان کتاب “خوب به عالی”، اثربخش بودن تفکر خارپشتی را اثبات میکند.
این تیم، مطالعات وسیعی بر روی شرکتهایی که سود مرکب آنها بیش از سه برابر بازار سهام بوده، انجام دادند و مشاهده کردند که این شرکتها، استراتژی تمرکز را در دستور کار خود قرار داده بودند.
به این معنی که فقط یک کار به خصوص انجام میدادند و در آن کار، حرفهایتر از هر شرکت دیگری بودند
تحلیلی از کتاب:
از خوب به عالی
(جیم کالینز)
حسین بهرامی
استارتاپ بیمه خوبه
09352903900