بیمه خوبه

سرمایه شما باید در مسیر رفاه و آرامش خانواده شما خرج بشود ، نه برای پرداخت خسارت و دیه. کلیه خطرات احتمالی پیرامون شغل و زندگی شما را بیمه می کنیم.

بیمه خوبه

سرمایه شما باید در مسیر رفاه و آرامش خانواده شما خرج بشود ، نه برای پرداخت خسارت و دیه. کلیه خطرات احتمالی پیرامون شغل و زندگی شما را بیمه می کنیم.

ارائه انواع مشاوره های تخصصی و صدور انواع بیمه نامه در سراسر کشور
تحلیل و بررسی بیمه های صادره در سالهای قبل جهت رفع نواقص احتمالی در سالهای پیش رو
قبول سفارش تمدید و صدور بیمه های مورد نیاز از تمامی شرکتهای بیمه ای با تخفیفات ویژه و ارسال رایگان
آموزش و جذب نمابنده بیمه عمر


حسین بهرامی

09352903900

بایگانی
آخرین مطالب

۲۰ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

یادگیری مداوم

 

حداقل شرط لازم برای 

 

دستیابی به موفقیت در هر زمینه ای است که در آن فعالیت می کنیم

 

 باید هر روز چیز جدیدی بیاموزیم

 

 

 

 

 

 

 

اساتارتاپ خدماتی و آموزشی بیمه خوبه

حسین بهرامی

09352903900

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۹ ، ۱۳:۴۶
بیمه خوبه خرید آنلاین بیمه نامه

 

رئیس بیمه مرکزی :

کد یکتا جایگزین نسخه فیزیکی بیمه شخص ثالث شد و نیازی به صدور نسخه کاغذی وجود ندارد.

غلامرضا سلیمانی رئیس بیمه مرکزی درباره حذف نسخه فیزیکی بیمه گفت:

در راستای دولت الکترونیک همه سازمان‌ها برای اجرای دولت الکترونیک آماده شدند و صنعت بیمه هم از این اقدام دور نمانده است و از ۴ ماه گذشته بستر‌های ایجاد بیمه نامه‌های الکترونیک فراهم شد و براساس آن با همه شرکت‌های بیمه‌ای جلسه گذاشتیم و در حال حاضر ۱۰۰ درصد شرکت‌های بیمه‌ای برای مهیا کردن زیرساخت‌ها و صدور بیمه نامه شخص ثالث آماده هستند.

وی افزود: در این مرحله قرار است برگه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث حذف شود و از این به بعد هر فردی که برای دریافت بیمه شخص ثالث مراجعه می‌کند نیاز نیست بیمه نامه‌های قبلی خود را ارائه دهد، زیرا تمام اطلاعات در سامانه وجود دارد و نرخ بیمه براساس قیمت جدید از طریق سامانه‌های پیامکی اطلاع رسانی می‌شود.

رئیس بیمه مرکزی بیان کرد: با صدور کد یکتای ۱۰ رقمی برای هر فرد می‌تواند صحت بیمه نامه را تایید کرد و هر بیمه گذار با مراجعه به سایت بیمه مرکزی می‌توانند تمام اطلاعات خود را مشاهده کند و اگر نسخه فیزیکی بیمه نامه را نیاز دارد می‌تواند آن را پرینت بگیرد.

سلیمانی افزود: هیچ جایی نیاز به نسخه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث وجود ندارد و باید صحت بیمه نامه‌ها تایید شود که هر فرد در هر نقطه‌ای از دیگر اگر بخواهد خودروی خود را بیمه کند به وسیله کد یکتا می‌تواند بیمه نامه موثق دریافت کند.

وی ادامه داد: همه نمایندگی‌ها بیمه موظف هستند بیمه نامه بدون نسخه فیزیکی صادر و کد یکتا و تاریخ اعتبار بیمه را به اطلاع بیمه گذار برسانند.

رئیس بیمه مرکزی گفت: از نظر پلیس و قوه قضاییه کد یکتا به عنوان بیمه نامه محسوب می‌شود و لزومی ندارد در زمان پرداخت خسارت نسخه فیزیکی ارائه شود و اطلاعات پیامک شده به گوشی موبایل کفایت می‌کند.

سلیمانی بیان کرد: در حال حاضر ۲۲ میلیون خودرو بیمه شخص ثالث دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: در قانون اشاره شده است که بایستی بیمه نامه معتبر صادر شود و هیچ جا صحبت از صدور نسخه فیزیکی نشده است. بیمه نامه معتبر بیمه نامه‌ای است که توسط شرکت‌ها صادر می‌شود و بیمه مرکزی برای آن کد یکتا صادر می‌کند و هم پلیس راهور و هم قوه قضاییه به سیستم بیمه مرکزی متوصل هستند و می‌توانند اعتبار بیمه نامه را تایید کنند.

رئیس بیمه مرکزی گفت: دفاتر فروش بیمه نامه‌ها شبکه‌های فروش هستند و مردم از طریق نمایندگی‌ها می‌توانند بیمه نامه صادر کنند و هدف ما به روز کردن نمایندگی‌ها است.

سلیمانی بیان کرد: سال ۹۸ حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش بیمه نامه داشتیم که بخش عمده آن از طریق نمایندگی‌ها بیمه انجام شده است.

صدور غیرحضوری بیمه های شخص ثالث برای ۲ میلیون و ۶۰۰ خودرو

وی درباره تمدید زمان صدور بیمه نامه شخص ثالث گفت: از ۲۱ اسفند سال گذشته تا ۱۵ اردیبهشت امسال براساس بخشنامه صادر شده صدور نسخه فیزیکی بیمه نامه حذف و بیمه نامه‌های به صورت خودکار تمدید شد که در این برهه زمانی تقریبا برای حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ خودرو بیمه نامه خودرو‌ها مه منقضی شده بود تمدید شد.

رئیس بیمه مرکزی افزود: بعد از ۱۵ اردیبهشت هر خودرویی که برای بیمه نامه پرداخت وجه نداشت از طریق پیامک اطلاع رسانی کردیم که برای دریافت بیمه نامه و پرداخت وجه مراجعه کنند.

سلیمانی گفت: براساس نرخ دیه در سال ۹۹ نرخ بیمه نامه شخص ثالث تعیین شد.

سلیمانی درباره بیکاری احتمالی نمایندگی های فروش بیمه با حذف نسخه های فیزیکی گفـت: ویروس کرونا آسیب زیادی به بخش اقتصاد وارد کرد در کنار درس های جدید به ما داد و به ما یاد داد که می توانیم از دولتا الکترونیک بهره بیشتری ببریم و دولت هم به دنبال گسترش دولت الکترونیک است.

وی گفت: برای اجرای دولت الکترونیک، بیمه مرکزی به این نتیجه رسید ه حذف نسخه فیزیکی برای کاهش مراجعات، کم کردن ترافیک و سرعت کار نیاز است.

رئیس بیمه مرکزی گفت: ۶۴ میلیون بیمه نامه در سال صادر می‌شود که ۳۴ درصد آن مربوط به بیمه شخص ثالث است و نمایندگی‌ها بخش عمده فروش بیمه نامه‌ها را در دست دارند و ما تلاش داریم نمایندگی‌ها را گسترش دهیم.

سلیمانی گفت: از سوی دیگر انتظار داریم نمایندگی‌ها فروش خود را به روز کنند و ارتباط بیشتری با شرکت‌های بیمه‌ای بگیرند تا ضریب نفوذ بیمه بیشتر شود.

وی در پاسخ به این سوال که در زمان کرونا و زمان تمدید بیمه شخص ثالث موردی وجود داشته است که خودرویی بیمه نامه خود را تمدید نکرده باشد و بعد از تصادف، شرکت‌های بیمه‌ای از تمدید بیمه نامه خودداری کرده باشند، گفت: تا ۱۵ اردیبهشت ماه تمامی بیمه نامه‌های شخص ثالث توسط شرکت‌های بیمه‌ای تمدید شد و اگر در این تاریخ خودرویی تصادف کرده باشد شرکت‌های بیمه ملزم به پرداخت خسارت هستند، اما از ۱۵ اردیبهشت به بعد باید حق بیمه پرداخت شود.

وی گفت: ما بازار سرمایه را از ابزار توسعه می‌دانیم و تقریبا بیشتر شرکت‌های بیمه‌ای به جز بیمه ایران در بورس حضور دارند.

رئیس بیمه مرکزی گفت: تاکید کردیم شرکت‌ها بیمه‌ای می‌توانند ۳۰ درصد وجوه حق بیمه را وارد بورس کنند و در حال حاضر ۳۰ هزار میلیارد تومان شرکت‌های بیمه‌ای در بورس سرمایه دارند.
 شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند از محل سود شرکت‌های بیمه‌ای خسارت‌ها را پرداخت کنند.

وی درباره مبلغ پرداخت خسارت بیمه بدون کروکی گفت: شرکت‌های بیمه‌ای تا سقف ۱۱ میلیون تومان باید خسارت بدون کروکی پلیس پرداخت کنند.

رئیس بیمه مرکزی درباره علت تفاوت در نرخ تخفیف حق بیمه گفت: دولت و بیمه مرکزی ملزم شده است به خودرو‌های ارزان قیمت تخفیف دهد و افرادی که جریمه کمتری دارند و خوب رانندگی کرده اند تا ۷۰ درصد مشمول تخفیف در پرداخت حق بیمه می‌شوند و حتی تاریخ ساخت خودرو نیز در تخیفیف حق بیمه نقش دارد.

 

 

 

حسین بهرامی

استارتاپ بیمه خوبه

ارائه دهنده خدمات بیمه به صورت الکترونیکی و آنلاین

09352903900

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۹ ، ۱۹:۰۵
بیمه خوبه خرید آنلاین بیمه نامه

داستانهای مدیریتی

 

کتابی می‌خوانم به نام «پشت پرده ریاکاری». در این کتاب نوشته شده که «قفل» برای این روی در قرار داده شده که آدم درستکار را درستکار نگه دارد. یک درصد از مردم ریاکار و دزد هستند، اینها به‌دنبال بازکردن قفل‌ها و دستبرد به خانه‌ها هستند. یک درصد از مردم نیز همیشه درستکار هستند و تحت هیچ شرایطی ریاکاری نمی‌کنند. باقی 98 درصد مردم تا زمانی درستکارند که همه چیز درست باشد. یعنی اگر شرایط به نحوی رقم بخورد که آنها به حد کافی وسوسه شوند ممکن است دست به خطا بزنند. معمولاً قفل‌ها برای جلوگیری از نفوذ دزدان و ریاکاران روی در نصب نمی‌شود، چون دزدها بلد هستند که چگونه قفل‌ها را باز کنند، قفل‌ها برای حفاظت از مردم نسبتاً درستکار هستند تا آنها به قدر کافی وسوسه نشوند و درستکار باقی بمانند.

 

ماجرای این قفل بسیار جالب و قابل تأمل است. می‌توانیم نتیجه بگیریم که در تربیت فرزندانمان باید نهایت تلاش را داشته باشیم تا شرایط برای درستکار ماندن آنها حفظ شود. در واقع (تقریباً) تمام آدم‌ها پتانسیل کج‌روی را دارند اما قیمت هر کسی با دیگری فرق دارد و آستانه وسوسه هر کسی با دیگر تفاوت دارد. یعنی هر قدر که تلاش کنیم فرزندی درستکار تربیت کنیم ممکن است تحت شرایطی که ما از آن بی‌خبریم این فرزند به مرز آستانه خطا برسد. شاید کشف و شناخت این آستانه کمی دشوار است اما همین که بدانیم این فرزندی که پیش چشم ما بسیار در چارچوب صحیح قدم برمی‌دارد، می‌تواند در صورت رسیدن به آن آستانه، خطا کند، دانستن این موضوع ما را برای برنامه‌ریزی به منظور مقابله با آن شرایط ترغیب می‌کند.

 

البته به نظر می‌رسد که دو کار را می‌توان انجام داد. اول اینکه باید آستانه وسوسه را در دلبندان‌مان افزایش دهیم و دوم اینکه آنها را به‌گونه‌ای از وسوسه شدن دور کنیم. البته کار به این سادگی نیست و قفل‌گذاشتن روی در، در مواجهه با فرزندان‌مان شمشیر دولبه‌ای است که اگر مراقب نباشیم نتیجه معکوس خواهد.

 

از منظر اجتماعی نویسنده در کتاب «پشت پرده ریاکاری» آزمایش جالبی انجام داده است. او در یک رستوران به عده‌ای از مشتریان چند سؤال می‌دهد تا آنها در ازای گرفتن 5 دلار به این سؤالات پاسخ دهند، اما هنگام دادن پول به جای 5 دلار 9 دلار می‌دهد و به گونه‌ای تظاهر می‌کند حواسش نیست و اشتباهاً 9 دلار داده است. برخی ازمشتریان صادقانه 4 دلار اضافه را برمی گردانند اما عده‌ای هم به روی خود نیاورده و 9 دلار را در جیب می‌گذارند و رستوران را ترک می‌کنند.

 

در آزمایش دیگری همین کار تکرار می‌شود با این تفاوت که نویسنده در هنگام گفت‌و‌گو با مشتریان، تلفن همراهش زنگ می‌خورد و چند دقیقه‌ای با تلفن صحبت می‌کند و در انتها از مشتری برای اینکه وسط گفت‌و‌گو با آنها، به تلفن همراهش جواب داده عذرخواهی نمی‌کند. در این آزمایش تعداد کسانی که 4 دلار اضافه را برمی‌گردانند کمتر از آزمایش اول است.

 

نویسنده این‌گونه نتیجه می‌گیرد که وقتی مشتریان احساس می‌کنند نویسنده وقت آنها را بدون عذرخواهی گرفته، درصدد انتقام بر آمده و پول بیشتری که اشتباهاً نویسنده به آنها داده را باز نمی‌گردانند. این آزمایش حاوی نکته جالبی است که می‌توان از آن برای توجیه اینکه چرا در جهان آمار بالایی از ریاکاری و دزدی وجود دارد، استفاده کرد. در واقع هریک از مردم زمانی که حس می‌کنند به آنها از سوی جامعه ظلم می‌شود یا حق آنها در جایی خورده می‌شود، هرجا که دستشان برسد سعی خواهند کرد تا با ریاکاری و دزدی این حق خورده شده را جبران کنند!

 

در واقع این سطح از دزدی و ریاکاری در همه جوامع به نوع تعامل حکومت‌ها با مردم بازمی‌گردد. می‌توان نتیجه گرفت که رفتار دولت‌ها بشدت روی شکل‌گیری اخلاق در جامعه تأثیرگذار بوده و به‌سادگی می‌تواند مرزهای اخلاق را جابه‌جا کند. 

 

بنابراین قانونگذار باید در وضع قوانین، قوه مجریه در اجرا و سیستم قضایی در قضاوت، منافع لایه‌ها و طبقات اجتماعی مختلف را مورد نظر قرار دهد تا احساس مورد ظلم واقع شدن در میان هیچ کدام از اقشار جامعه احساس نشود، با این کار اخلاق‌مداری در جامعه پررنگ می‌شود؛ اما در صورتی که الگوهای رفتاری حاکمیت به شکلی باشد که مردم احساس ظلم کنند، مردم خود را محق به نادیده گرفتن هنجارهای اخلاقی خواهند دانست و ریاکاری در جامعه پررنگ شده و بعد از یک دوره زمانی از اخلاق تنها نامی باقی می‌ماند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۹ ، ۱۶:۲۸
بیمه خوبه خرید آنلاین بیمه نامه

آشنایی با سایت و اپلیکیشن بیمه خوبه

 

 محصولی از شرکت دانش بنیان تیوا صنعت پاسارگاد

 

 

در حال حاضر افرادی که خواهان دریافت خدمات بیمه ای هستند برای آگاهی یافتن از این خدمات و همچنین مقایسه قیمت های هر شرکت بیمه، می­بایست بصورت جداگانه به نمایندگان هر شرکت مراجعه کنند که این امر مستلزم صرف هزینه، زمان و انرژی زیادی می باشد.

در اپلیکیشن بیمه خوبه امکاناتی نظیر دریافت مشاوره رایگان، استعلام و مقایسه کلیه قیمت ها، خدمات و محصولات تمامی شرکت های بیمه ای و نیز کارآفرینی از طریق جذب بازاریاب برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در سطح کشور طراحی و آماده بهره برداری می باشد.

این نرم­ افزار بصورت کاملا رایگان، کاربران را به نمایندگان شاخص بیمه و متخصص در هر رشته، برای دریافت مشاوره های تخصصی معرفی و متصل می­نماید و به منظور بهبود عملکرد مجموعه، در تمام مراحل برای دیگر کاربران،  بازخورد عملکرد نماینده را از کاربر دریافت کرده و نمایش می­دهد.

برای هر رشته بیمه ای به صورت تخصصی صفحه­ای طراحی گردیده که کاربر با وارد کردن کمترین اطلاعات و به راحت­ترین روش، به لیستی از قیمت تمام شرکت­های بیمه­ای در رشته مورد نظر دست می­یابد. ضمن اینکه علاوه بر لیست قیمت، به پارامترهایی نظیر سطح توانمندی شرکت بیمه، زمان پاسخگویی به شکایات، سطح رضایتمندی، تعداد شعب خسارت نیز دسترسی خواهد داشت.

سپس لیست نمایندگان نزدیک به کاربر بر اساس شهر، منطقه و محله ارائه می شود. در ادامه بر اساس انتخاب کاربر، مشخصات بیمه نامه و مشخصات تماس و آدرس کاربر به نماینده مورد نظر برای صدور بیمه نامه ارسال می­گردد. همچنین در این نرم افزار قابلیت گفتگوی متنی بین کاربر و نماینده بیمه نیز وجود دارد.

 

                                 معرفی برخی از قابلیت های سایت و اپلیکیشن بیمه خوبه:

همکاری با همه نمایندگان خبره در صنعت بیمه: نادیده گرفتن هزینه­ هایی که برای ایجاد دفاتر نمایندگی در سطح کشور صورت گرفته و همچنین هزینه های آموزش­ و مهارت اندوزی، و به عبارتی نادیده گرفتن سرمایه انسانی در روند توسعه صنعت بیمه، می­تواند اثرات جبران ناپذیری بر این صنعت داشته باشد به همین علت این اپلیکیشن به شکلی طراحی گردیده است که با همه نمایندگان بیمه در تمام نقاط کشور ارتباط و همکاری داشته باشد.

استفاده از دانش مشاوره­ای نمایندگان با تجربه: سالها تجربه اندوزی در صنعت بیمه و آشنایی با محدودیت­ها، امکانات و ویژگی های محصولات مختلف بیمه ای، تجربه و دانشی را در نمایندگان این صنعت ایجاد نموده است که این افراد می­توانند به عنوان یک دوست و  مشاور بیمه ای در کنار بیمه­گزار قرار بگیرند و آنها را به بهترین شیوه به سوی بیمه­ی مناسب حالشان راهنمایی نمایند.

رفع مشکل در صدورهایی که نیاز به حضور فیزیکی نماینده دارد: مجموعه­هایی که به صورت اینترنتی محصولات بیمه­ای عرضه می­نمایند به علت صدور بیمه­نامه به صورت متمرکز در یک محل، امکان ارائه خدمات در رشته­های بیمه­ای که به بازدید و مراجعه حضوری ملزم می­باشند، در تمام نقاط کشور را ندارند و یا این کار برای آنها هزینه های بالایی خواهد داشت. ولی بیمه خوبه، به علت همکاری با تمام نمایندگان بیمه در سطح کشور، ارایه خدمات حضوری به هر شیوه­ای که مورد نظر مشتری باشد را پیش بینی نموده است.

 

                                         برخی از مزیت های بیمه خوبه نسبت به رقبا:

ایجاد تحول در سیستم بازاریابی بیمه و هوشمند سازی مسیر ارائه خدمات بیمه (از شروع مشاوره تا ثبت سفارشات خرید و همچنین تمدید انواع بیمه نامه ها بصورت آنلاین) و پیگیری صدور بصورت تخصصی توسط نماینده بیمه.

 

ارتباط شفاف بین بیمه گزار و نماینده بیمه از ابتدای مسیرثبت سفارش، مشاوره و صدور تا آخرین روز اعتبار بیمه نامه

 

عدم نیاز نمایندگان بیمه به دانش کامپیوتر و راه اندازی سایت و هزینه های پشتیبانی سالانه

 

واریز حق بیمه ها بطور مستقیم از سمت بیمه گزار به حساب نماینده بیمه (حذف واسطه گری در فروش بیمه)

 

فعال شدن سیستم اطلاع رسانی (نوتیفیکیشن) در زمان نزدیک شدن به تاریخ انقضای هر بیمه نامه.

 

نمایش موقعیت مکانی نماینده ها بر روی نقشه گوگل به همراه معرفی خدمات تخصصی هر نماینده بر اساس دانش و تجارب کاری

 

ایجاد فضای گفتگوی آنلاین (چت) از طریق اپلیکیشن بیمه خوبه و همچنین امکان بارگذاری تصاویر مورد نیاز جهت شروع فرآیند صدور انواع بیمه نامه

 

نمایش لیست نمایندگان هر شهر بر اساس تخصص و تجربه در هر رشته بیمه ای با امکان تماس، مشاوره و ثبت سفارش خرید انواع بیمه نامه در هر لحظه

 

ثبت میزان رضایت بیمه گذار از ارائه خدمات نماینده بیمه (مناسب برای رتبه بندی سالانه نمایندگان توسط شرکتهای بیمه)

 

مدیریت زمان، انرژی و هزینه برای بیمه گزار (در مسیر مشاوره و خرید) و برای بیمه گر (در مسیر توسعه بازار).

بازاریابی رایگان برای همه شرکتهای بیمه ای و نمایندگان آنها (بدون دخالت در امر فروش).

جلوگیری از حذف نمایندگان شایسته توسط فروشندگان غیر مجاز و خارج از چرخه نمایندگی بیمه.

ارائه قیمت­های به روز از تمامی شرکت­های بیمه­ای و امکان مقایسه آنها توسط بیمه گزار در کمترین زمان ممکن و بصورت کاملا رایگان.

ارائه خدمات  مدیریت ارتباط با مشتری (از مشاوره تا صدور) به تمامی نمایندگان محترم بیمه در سطح کشور در تمامی رشته های بیمه ای بصورت کاملا رایگان.

صدور مطمئن و تخصصی انواع بیمه نامه بصورت آنلاین و آفلاین تحت مدیریت نمایندگان مجاز بیمه و همچنین استفاده بهینه از دانش و تخصص نمایندگان مجرب و معرفی نزدیک ترین نماینده طبق مختصات بیمه گزار.

کمک به شرکتهای بیمه ای در مسیر کنترل و نظارت بر سیستمهای فروش و کمک به رتبه بندی نمایندگان برتر و مشاهده میزان رضایت مردم از تک تک نمایندگان هر شرکت بصورت آنلاین و در هر لحظه.

 

 رسالت صنعت بیمه در کنار پوشش ریسک زندگی افراد، کارافرینی و توسعه کسب و کار از طریق دفاتر نمایندگی بیمه نیز میباشد، بیمه خوبه با نگاهی ویژه به این بخش از رسالت این صنعت، در مسیر کارافرینی در حوزه بازاریابی و ارتقای سیستم های فروش و رونق کسب و کار نمایندگان بیمه و در پی آن افزایش ضریب نفوذ بیمه در سطح کشور گام برداشته است و امید دارد که با حمایت مدیران شرکتهای بیمه ای تحولی چشمگیر در فرهنگ استفاده از خدمات بیمه ای در سطح کشور ایجاد نماید.

با تقدیم احترام 

حسین بهرامی 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۹ ، ۱۱:۵۹
بیمه خوبه خرید آنلاین بیمه نامه

امروزه صنعت بیمه از عوامل مهم توسعه کشورها به حساب می آید و توسعه بیمه نیز شاخصی برای توسعه کشورها تلقی می شود. بیمه در کنار سایر بخش های اقتصادی، نقش برجسته ای دارد و با پوشش خسارت های احتمالی ناشی از فعالیت های مختلف اقتصادی، انگیزه سرمایه گذاری را افزایش می دهد و افزایش سرمایه گذاری نیز نقش زیادی در رشد و توسعه کشور دارد (مطلبی،1382). امروزه موسسات باید باور داشته باشند که هر گونه اقدامی برای حفظ مشتریان، اقدامی مفید و سودمند است چرا که بیشتر تحقیقات نشان می دهدکه هزینه جذب مشتریان جدید بسیار بیشتر از حفظ مشتریان کنونی است (هوریتز ژاک،1382؛ برادران و همکارن، 1389). در این فصل از پژوهش نیز بر اساس هدف پژوهش به بررسی صنعت بیمه و با تاکید بر شرکت بیمه رازی پرداخته و تاریخچه بیمه در جهان و ایران و زمینه های روانی و اجتماعی شکل گیری بیمه بررسی نموده و همچنین عوامل موثر بر وفاداری مشتریان شرکت بیمه با مروری بر مفهوم مشتری و وفاداری بیان شده است و در انتها پیشنه تحقیق بر اساس پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی آورده و مدلی مفهومی تحقیق طراحی شده است.

 

با پیشرفت تمدن و توسعه جوامع بشری و بکارگیری علوم و فن آوری جدید، ثروت و دارایی انسان افزونتر شده است. به رغم تسهیلاتی که با ورود فرآورده های صنعتی برای رفاه بشر فراهم گردیده ریسک های جدیدی نیز وارد اجتماع شده که دائماً جان و مال انسان ها را به مخاطره می اندازد. گاهی جبران آثار زیانبار این خطرات از حد تحمل و توان فرد خارج است. از این رو یکی از مهم ترین اندیشه های هر شخص در زندگی فردی و اجتماعی ایجاد شرایط مطلوب برای تأمین آتیه و پیشگیری عواقب ناشی از حوادث ناخواسته به منظور نیل به آرامش خاطر می باشد.

امروزه بیمه واقعیتی است که در پرتو آن مسیر رسیدن به این هدف هموار می گردد. بیمه تکیه گاه مناسبی است که در زمان هایی خاص به کمک افراد آمده و وضعیت اقتصادی آنها را سر و سامان داده و امنیت خاطر و رفاه مالی آنان را فراهم می سازد. اصولا بیمه یک قرارداد و توافق بین شرکت یا سازمان بیمه ای با افراد و اقضار جامعه است. هر گونه توافقی که شده باشد لازم الاجراست. نظر به اینکه افراد به نوعی تحت پوشش یکی از انواع بیمه ها می باشند در شرایط عمومی هر یک از بیمه ها در ابتدا تعاریف مختصری راجع به بعضی از واژه های مربوطه ارایه شده است.

صنعت بیمه یک مؤسسه مالی غیربانکی است لذا علی رغم فقدان ادبیات نظری آشکار در زمینه توسعه بیمه و رشد اقتصادی، ما با بیان مطالعات نظری و بررسی مطالعات تجربی انجام شده و هم چنین تمرکز بر کانالهای اثرگذاری صنعت بیمه روی رشد اقتصادی سعی در پوشش این شکاف داریم. در این خصوص اسکیپر (1998) بیان کرد که از دیدگاه عملکردی شرکت های بیمه می توانند روی رشد اقتصادی تأثیر داشته باشند که این عملکرد در هفت زمینه می باشد:

الف) بیمه باعث افزایش ثبات مالی می شود: بیمه با خسارت دادن به آن هایی که ضرر و زیان دیده اند به استحکام و ثبات مالی افراد، خانوارها و سازمان ها کمک می کند. بدون بیمه افراد و خانوارها از لحاظ مالی فقیر شده و مجبور می شوند برای کمک دست نیاز به سمت اقوام، دوستان یا دولت دراز کنند. شرکت هایی که با خسارت های بزرگی مواجه می شوند که آن را بیمه نکرده باشند ممکن است به ورشکستگی و تعطیلی مواجه شوند. در چنین مواردی، نه تنها این شرکت ها ارزش خود را از دست می دهند بلکه کمکی که آن ها می توانستند به اقتصاد بکنند نیز از بین می رود که از جمله ضررهای ناشی از ورشکستگی، میتوان از بیکاری کارگران و کارفرمایان، همچنین از دست رفتن فرصت خریداری مشتریان از آن شرکت و حذف درآمد مالیاتی دولت نام برد. بنابراین ثبات فراهم شده بوسیله شرکت های بیمه (صنعت بیمه)، افراد و شرکت ها را در خلق ثروت با این تضمین که سرمایه آن ها در مقابل خطرات بیمه پذیر، بیمه شده است، حمایت می کند.

با توضیحات بیان شده در ارتباط با این کارکرد و هم چنین مدل نظری ارائه شده می توان گفت این کارکرد بیشتر از طریق بهره وری کل عوامل تولید و نسبت سرمایه گذاری به پس انداز بر نرخ رشد اقتصادی موثر باشد.

ب) بیمه جانشین و تکمیل کننده ای برای برنامه های تأمین اجتماعی دولت است: بیمه، بویژه بیمه عمر میتواند جایگزینی برای برنامه های تامین اجتماعی دولت باشد. هم چنین بیمه های عمر انفرادی، برنامههای تأمین اجتماعی را تکمیل می کنند. بنابراین با بیمه های عمر انفرادی فشار بر سیستم های تأمین اجتماعی کاهش می یابد و هم چنین این بیمه ها به افراد اجازه می دهند تا برنامه های امنیتی خود را با ترجیحات خود تنظیم کنند. مطالعات نشان می دهند که هزینه های انفرادی بالاتر در بیمه های عمر با کاهش هزینههای دولت در زمینه برنامه های بیمه اجتماعی در ارتباط هستند. نکته دیگر اینکه با توجه به چالش های مالی رو به رشدی که سیستم های بیمه اجتماعی کشورها با آن مواجه اند، این نقش جانشینی و تکمیل کنندگی صنعت بیمه بسیار با ارزش خواهد بود. با توجه به مطالب ارائه شده می توان گفت این کارکرد، بیشتر از طریق نرخ پس انداز و بهره وری عوامل تولید بر نرخ رشد اقتصادی موثر باشد.

ج) بیمه، تجارت و معاملات را تسهیل می کند: تولیدات و خدمات زیادی تنها هنگامی که بیمه مناسب موجود باشد، تولید و فروخته خواهند شد. به عبارت دیگر پوشش بیمه ای شرطی برای وارد شدن در چنین فعالیت هایی است. سرمایه گذاران سرمایه خود را زمانی به پروژه های با ریسک بالا اختصاص می دهند که سرمایه آن ها از بیمه مناسبی برخوردار باشد. به عبارت دیگر اگر کارآفرینان از بیمه مناسبی برخوردار باشند (پوشش بیمه ای مناسبی داشته باشند) معاملات و تجارت را گسترش می دهند. در نتیجه می توان گفت بیمه فعالیت کارآفرینان و تجارت جهانی را پایه گذاری می کند و بدون بیمه، تجارت و معاملات کاهش خواهند یافت. به عبارت دیگر بیمه در درجه باز بودن یک اقتصاد نقش آفرینی می کند.

د) بیمه به تجهیز پس اندازها کمک می کند: مطالعات انجام شده نشان می دهند که به طور متوسط کشورهایی که پس انداز بیشتری دارند، سریعتر رشد می یابند. به عبارت دیگر پس انداز موتور رشد اقتصادی هر کشور می باشد. حال بیمه گران (صنعت بیمه) می توانند نقش مهمی در تجهیز پس انداز و تخصیص آن در سرمایه گذاری ایفا نمایند.

در این خصوص بیمه گران (صنعت بیمه) به سه طریق، کارایی سیستم مالی را افزایش می دهند. الف) بیمه گران هزینه های معامله مربوط به گردآوری پس انداز کنندگان و وام دهندگان را کاهش می دهند. بدین صورت که، هزاران نفر به طور نسبی حق بیمه می پردازند و سپس بیمه گران این پول را به عنوان وام در اختیار مؤسسات و شرکت های سرمایه گذار قرار می دهند. وقتیکه بیمه گران این کار واسطه ای را انجام می دهند به بیمه گذاران انفرادی کمک می کنند تا از کارهای پرهزینه و وقت گیر وام دادن و سرمایه گذاری مستقیم اجتناب کنند. بیمه گران در مقایسه با افراد می توانند اطلاعات لازم برای سرمایه گذاری مستقیم اجتناب کنند. بیمه گران در مقایسه با افراد می توانند اطلاعات لازم برای سرمایه گذاری سالم را با کارایی بیشتری بدست آورند، در نتیجه منافع حاصل از سرمایه گذاری در پروژه های با بازدهی بالا از طریق کاهش در حق بیمه وصولی در صدور بیمه نامه در سال های آتی به طور غیرمستقیم در اختیار بیمه گذاران قرار میگیرد.

 

بیمه در زبان فرانسه Assurance  و در زبان انگلیسی  Insurance معنا می دهد. می توان گفت که هر دو این معانی که ازریشه لاتینی secures به معنای اطمینان گرفته شده است، اما معادل آن در پارسی را می توان برگرفته از "بیم" که همان عدم اطمینان خاطر از حصول نتیجه مطلوب می باشد دانست.

فعالیت بیمه گری به سال 1552 در شهر فلورانس ایتالیا بر می گردد، اما شرکت لویدز لندن در سده هفدهم مهمترین اجتماع بیمه گران را تشکیل می داد واز یک قهوه خانه تا یکی از بزرگترین بیمه های جهان نقش ایفاء می نماید

 

بیمه عقدی ست که به موجب آن یک طرف تعهد می کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارد بر او را جبران نموده یا وجه معینی پرداخت کند. متعهد را بیمه گر، طرف تعهد را بیمه گذار، وجهی را که بیمه گذار به بیمه گر پرداخت می کند را حق بیمه و آنچه را که بیمه می شود موضوع بیمه نامه می گویند(ماده یک قانون بیمه 7/2/1316).

 تاریخچه بیمه در جهان

برای اولین بار بیمه از قرن پانزدهم میلادی در زمینه حمل و نقل دریایی کالا در کشورهای مدیترانه ای و مشخصاً در ایتالیا ظهور کرد. عملیات بیمه ای به این نحو بود که صاحبان کشتی و کالا در مقابل پرداخت مبلغی از تجاری که به این کار مشغول بودند، از آنان تضمین می گرفت که در صورت وقوع حادثه و از دست دادن کشتی یا کالا، خسارت ایشان جبران. هرچند که در این عملیات احتمال وقوع حادثه و خسارت محاسبه نمی شد و بیشتر به گروبندی و بازی شانس شبیه بود ولی شباهتهای عمده ای بین این قرارداد و قرارداد بیمه جدید وجود داشت. بیمه حوادث غیر دریایی برای اولین بار از نیمه های قرن هفدهم در انگلستان شکل گرفت. در پی آتش سوزی بزرگ لندن در سال 1666 که منجر به سوختن بالغ بر 1300 خانه و 100 کلیسا شد، مؤسسات بیمه حوادث آتش سوزی در لندن ایجاد شد. قبل از این مؤسساتی که در امر بیمه دریایی فعال بودند وجود داشتند ولی توجه به بیمه های حوادث و آتش سوزی غیر دریایی تنها از این تاریخ ایجاد گردید. در فرانسه مؤسسات بیمه در زمینه بیمه حوادث آتش سوزی فعالیت خود را از سال 1750 آغاز نمودند.

از اواخر قرن نوزدهم از طرفی با توسعه ماشینیسم و فعالیت های اقتصادی خطر ایراد خسارت روز به روز افزایش یافت و از طرف دیگر حقوق مسئولیت مدنی به سوی شناخت مسئولیت بدون خطا و گسترش دامنه مسئولیت فعالان اقتصادی و استفاده کنندگان از ابزار و ماشین آلات جدید سنگین شد و این امر سبب گسترش بیمه در ابعاد مختلف گردید. بدین نحو بیمه های جدید در زمینه مسئولیت و خسارات ایجاد شده و گسترش یافت (بابائی، 1380؛ 92-69). همچنین با پیشرفت علم پزشکی و افزایش امید به زندگی بیمه های عمر و اشخاص توسعه یافت و همه گیر شد.

 

بیمه از سال 1310 با فعالیت شرکت های بیمه خارجی در ایران آغاز شد. در پی تصویب قانون و نظام نامه ثبت شرکتها، شرکت های بیمه بسیاری از جمله گستراخ، آلیانس، ایگل استار، یورکشایر، رویال، ویکتوریا، ناسیونال سوئیس، فینکس، اتحاد الوطنی و ... در ایران شعبه یا نمایندگی تأسیس نموده و به فعالیت پرداختند. بیمه ایران به عنوان اولین شرکت بیمه ایرانی با سرمایه دولتی در سال 1314 تأسیس شد. قانون بیمه در سال 1316 در 36 ماده به تصویب رسید و تاکنون نیز به عنوان قانون اصلی در زمینه روابط بیمه لازم الاجراست. دولت برای نظارت و کنترل بازار بیمه و تقویت بنیاد بیمه در کشور مقررات مختلفی را به تصویب رساند: از طرفی شرکتهای بیمه را ملزم به واگذاری 25% بیمه های صادره به عنوان بیمه اتکایی به شرکت بیمه ایران نمود و از طرفی در زمینه های مختلف همچون صادرات و واردات بیمه را اجباری نمود.

در پی مصوبه دولت در سال 1331، شرکت های بیمه خارجی موظف شدند برای ادامه فعالیت خود در ایران مبلغ 250 هزار دلار ودیعه نزد بانک ملی ایران تودیع کنند و پس از آن نیز از محل منافع سالیانه خود تا زمانی که این مبلغ به 500 هزار دلار برسد به آن بیفزایند. این امر موجب تعطیلی کلیه نمایندگی ها و شعب شرکتهای خارجی به استثنای دو شرکت بیمه گستراخ و یورکشایر گردید و عملاً بازار بیمه را برای شرکتهای ایرانی مهیا نمود .

از سال 1329 شرکت های بیمه خصوصی ایرانی به تدریج تأسیس و فعالیت خود را آغاز نمودند. نظارت بر بازار بیمه تا سال 1350 به وسیله شرکت بیمه ایران صورت می گرفت و همانطور که گفته شد نقش بیمه اتکایی بیمه ها را نیز بر عهده داشت. بدین نحو شرکت بیمه ایران هم نقش بیمه اتکایی و هم نقش ناظر دولتی و تنظیم کننده بازار بیمه را بازی می کرد. از سال 1350 در پی تصویب قانون تأسیس بیمه مرکزی کشور بیمه گری و وظیفه کنترل و نظارت به بازار بیمه ایران به بیمه مرکزی کشور که نهادی دولتی است سپرده شد .

تا پیروزی انقلاب، بازار بیمه ایران صحنه فعالیت یک شرکت دولتی (بیمه ایران)، دوازده شرکت خصوصی و دو شرکت بیمه خارجی به صورت نمایندگی بود. در سال 1358 بنابر تصمیم شورای انقلاب شرکتهای خصوصی فوق ملی اعلام شدند و تصدی آنها به دولت واگذار شد. همچنین پروانه فعالیت دو شرکت خارجی لغو شد. در قانون اساسی نیز فعالیت بیمه در ایران جزء بخش عمومی تلقی گردید و تحت اختیار دولت قرار گرفت. ده شرکت بیمه سابق با هم ادغام شدند و شرکت بیمه دانا را بوجود آوردند و به این ترتیب در بازار بیمه ی ایران چهار شرکت دولتی بیمه ایران، آسیا، البرز و دانا به فعالیت پرداختند .

در شهریور ماه 1380 قانون تأسیس مؤسسات بیمه غیر دولتی به تصویب رسید. مطابق این قانون بخش خصوصی نیز مجوز ایجاد شرکت بیمه را یافت . بر همین اساس چند شرکت بیمه خصوصی از جمله شرکت بیمه کارآفرین تشکیل شده و به فعالیت پرداختند (آیت کریمی، 1383).

 

 

 

 

بیمه خوبه

ارائه دهنده خدمات آنلاین بیمه

حسین بهرامی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۹ ، ۱۱:۴۴
بیمه خوبه خرید آنلاین بیمه نامه

یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های خدماتی و حمایتی جامعه، صنعت بیمه است. صنعت بیمه در تجارت جهانی یکی از ابزارهای ضروری و حمایتی بوده و از کوچک‌ترین جنبه‌های زندگی تا بزرگ‌ترین پروژه‌های صنعتی و خدماتی را پوشش می‌دهد.

این صنعت می‌بایست همگام و همراه با پیشرفت دولت و سایر زیرساخت‌های جامعه همچون بانک‌ها، متحول و به‌روز شده و آمادگی‌های لازم جهت ورود به فضای دیجیتالی را کسب کرده و ساختاری جدید که توانایی رقابت در دنیای تجارت الکترونیک داشته باشد را فراهم کند.

با توسعه کسب‌وکارهای الکترونیک به‌خصوص در بخش‌های مالی و اعتباری که یکی از بازوهای اصلی برای صنعت بیمه هستند و تمایل هرچه بیشتر مشتریان به استفاده از شرایط مناسب ایجادشده در فضای الکترونیک، بیمه‌های الکترونیک شکل‌گرفته و پا به عرصه تجارت الکترونیک گذاشتند. امروزه کارشناسان بر این باورند که فناوری اطلاعات و ارتباطات بهترین فرصت برای صنعت بیمه و مشارکت آن در بازارهای جهانی است.

بیمه الکترونیک

در معنای عام بیمه الکترونیک، کاربرد اینترنتی و فناوری اطلاعات در تولید و توزیع خدمات بیمه‌ای است و در معنای خاص، بیمه الکترونیک را می‌توان به‌عنوان تأمین پوشش بیمه‌ای از طریق بیمه‌نامه‌ای که به‌طور هم‌زمان پیشنهاد، مذاکره و قرارداد آن منعقد می‌گردد اطلاق کرد. در این صنعت خدمات پرداخت حق بیمه، توزیع بیمه‌نامه و پردازش پرداخت خسارت می‌توانند هم‌زمان انجام گیرند.

بیمه الکترونیک فرصت‌هایی را فراهم می‌کند که کیفیت خدمات ارائه‌شده به شهروندان را بهبود داده و آن‌ها را قادر می‌سازد تا به خدمات و اطلاعات مناسب جهت صدور بیمه‌نامه موردنظر با استعلام نرخ و با اعلام خسارت دسترسی داشته باشند.

پیاده‌سازی بیمه الکترونیک در کشور

پیاده‌سازی بیمه الکترونیک در ایران از دو دیدگاه بررسی می‌شود. در دیدگاه اول که دیدگاه فشارهای محیطی است بیمه را مجموعه‌ای از عوامل بازار، اقتصاد اجتماعی و فناوری می‌داند. قدرت و توانایی مصرف‌کنندگان و مشتریان افزایش می‌یابد و باعث قدرت وسیع مشتریان در انتخاب می‌شود. عوامل مؤثر بر بیمه مدام در حال تغییر و تحول هستند. تغییرات سریع مولفه‌های دنیای تجارت باعث ایجاد فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی شده است.

به همین دلیل و باوجود تغییرات و عدم اعتماد به بازار رقابتی آینده، تمامی شرکت‌های بیمه ناچارند به سمت ایجاد محصولات بیمه‌ای بیشتر، با سرعت بالاتر و منابع کمتر حرکت کنند. این رفتار حاصل فشاری است که شرکت‌های مختلف بیمه از دنیای نوین و رقابتی تجارت متحمل می‌شوند.

دستیابی به موفقیت نه‌تنها به کارایی و بهره‌وری بالا نیازمند است، بلکه فعالیت‌های ابتکاری همچون تولیدات متنوع و خدمات بهینه را نیز ضروری می‌کند. مجموعه فعالیت‌های ابتکاری که به‌منظور مقاومت و نفوذ در دنیای تجاری صورت می‌گیرد را واکنش‌های حیاتی بیمه می‌نامند که ممکن است در بعضی یا تمام فرآیندهای کاری شرکت ظاهر شود. این فرآیندها ممکن است فرآیندهای عادی چون پرداخت حقوق و فروش بیمه باشد و یا حتی در فرآیندهای سطح بالا مانند استراتژی کاری شرکت ظاهر شود.

مزیت‌های بیمه الکترونیک

بیمه الکترونیک هزینه‌های مدیریتی و اداری را از طریق فرآیند ماشینی کسب‌وکار کاهش می‌دهد و اطلاعات مدیریتی را بهبود می‌بخشد. کارمزد پرداخت‌ها از طریق فروش مستقیم بیمه‌نامه به مشتری کاهش می‌یابد. کاهش هزینه در بازار رقابتی باعث کاهش حق بیمه می‌شود و به مشتریان و مردم اجازه خرید بیمه مشتری را می‌دهد که نتیجه آن نفوذ و توسعه بیشتر بیمه در کشورها است.

اینترنت برای افراد تازه‌وارد در بازار کار این فرصت را فراهم می‌آورد که از فرآیندهای پرهزینه و طولانی راه‌اندازی شبکه‌های سنتی فروش بپرهیزند و خدمات مالی و بیمه‌ای خود را بیشتر از راه خدمات اینترنتی انجام دهند. محصولات بیمه‌ای از طریق اینترنت به دلیل مشاوره کمتری که نیاز دارند بهتر به فروش می‌رسند؛ اما در مورد محصولات و خدمات بیمه‌ای باارزش معاملاتی بالا که مشتری تمایل بیشتری به‌صرف هزینه مشاوره دارد، فروش از طریق اینترنت آن‌چنان‌که باید موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

ارزش واقعی خدمات زمانی مشخص می‌شود که به بیمه‌گران در کاهش هزینه‌ها کمک نموده و به مشتریان نیز امکان دسترسی به کلیه خدمات ازجمله دریافت گزارش، ارسال درخواست، تسویه‌حساب، اطلاع از تغییرات، شرایط بیمه و سیاست‌های بیمه‌ای می‌دهد.

تجارت الکترونیک موانع ورود به بازار را کاهش داده و موجب افزایش فشار رقابتی در صنعت بیمه شده است. در گذشته بیشتر محصولات بیمه از طریق نمایندگان توزیع می‌شدند. ولی با روی کار آمدن مباحث اینترنت و تجارت الکترونیک، نمایندگان بیمه برای جمع‌آوری نیازها و خواسته‌های مشتریان از آن استفاده می‌کنند و خود امور اجرایی بیمه را انجام داده و داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری‌شده را مورد تحلیل قرار می‌دهند.

بیمه‌گران با استفاده از اینترنت برای اداره امور و تسویه خسارت‌ها به‌صورت آنلاین ارزش‌آفرینی می‌کنند. پیشرفت‌های تکنولوژیکی به مشتریان اجازه می‌دهد که پیشرفت پرونده تسویه خسارتشان را پیگیری کنند و از طریق اینترنت، اطلاعات لازم را در مورد فرد پیگیری‌کننده خسارت دریافت کنند. پیگیری امور از طریق تجارت الکترونیک و پرداخت‌های الکترونیک باعث بهبود کارایی توزیع، امور اجرایی و تسویه خسارت می‌شود.

از دیگر مزایای بیمه‌های الکترونیک می‌توان به حذف محدودیت‌های زمانی و مکانی، کاهش حق بیمه، افزایش حجم معاملات فروش، دسترسی آسان به اطلاعات، کاهش هزینه‌های معاملاتی، مشتری مداری، تخصصی شدن فعالیت‌ها، تغییر ساختار شبکه فروش بیمه اشاره کرد.

مقاله «شناسایی عوامل تاثیرگذار در پذیرش خدمات بیمه الکترونیکی مشتریان صنعت بیمه» در بیست‌وپنجمین همایش ملی بیمه و توسعه ارائه شد. امیر بهرامی، کیومرث سمعی و بهادر یاری پور نویسندگان این مقاله هستند.

بیمه الکترونیکی به عنوان بخشی از تجارت الکترونیک و موجی که کمتر از انقلاب صنعتی نیست در دنیا از رشد بی‌سابقه‌ای برخوردار است و بیمه و به طورکلی مؤسسات مالی از جمله صنایعی هستند که تجارت الکترونیک می‌تواند نقش به سزایی در رشد و توسعه آنها ایفا کند، چرا که صنعت بیمه صنعتی است اطلاعات‌بر، لذا دارای زمینه مناسبی جهت استفاده گسترده از تکنولوژی اطلاعات است.

تا زمانی که کاربران موردنظر یک فن‌آوری از آن استفاده نکنند هدف از طراحی آن یعنی همان بهبود و تسهیل انجام امور مربوطه و دست‌یابی به صرفه جویی‌های زمانی و هزینه‌ای برآورده نخواهد شد. بیمه الکترونیک زمانی تحقق خواهد یافت که مخاطبان آن از آن استقبال کرده و سعی در به کارگیری آن داشته باشند.

در این مقاله با معرفی و تشریح بیمه الکترونیک و مدل‌های پذیرش فن‌آوری و نوآوری به این موضوع می‌پردازیم که چه عواملی موجب تقویت پذیرش خدمات بیمه الکترونیک از سوی مشتریان می‌شود و با مصاحبه با کارشناسان ارشد صنعت بیمه و پخش و جمع آوری پرسشنامه بین مشتریان شرکت بیمه ایران و با روش تحلیل عاملی به تلخیص داده‌ها و با روش توزیع دو جمله‌ای به تحلیل داده‌ها و همچنین آزمون فریدمن به رتبه‌بندی آنها پرداخته‌ایم و طبق یافته‌های تحقیق، شاخص‌های سودمندی ادراک شده، سهولت استفاده، اعتماد به شرکت، نگرش و تمایل و آزمون‌پذیری به عنوان مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در پذیرش خدمات بیمه الکترونیک از سوی مشتریان شناسایی شدند و درنهایت پیشنهاداتی در این خصوص به شرکت‌های بیمه و تحقیقات مرتبط در آینده ارائه شده است.

امروزه و با ورود و ظهور شرکتهای بیمه خصوصی خلاق و نوآور فشار رقابتی در صنعت افزایش یافته و هر کدام از رقبا به دنبال کسب مزایای رقابتی از جمله از طریق بکارگیری فن آوری اطلاعات هستند.

از طرفی در عصر اقتصاد دانش محور بنگاهها تنها با داشتن برترین استعدادها در بازار رقابتی، برنده خواهند بود. عناصری چون ساختار و تکنولوژی قدرت واکنش ندارند و تا طراحان سازمان آنرا تغییر ندهند، تغییر نمی کنند، لیکن نیروی انسانی فکر و تغییر میکند.

اهمیت نیروی انسانی تا حدی است که تاکید شده مدیریت منابع انسانی به عنوان شریک کسب و کار استراتژیک مطرح و در هیات مدیره دارای کرسی و رای باشد. باید دقت داشت که این نیروی انسانی است که فن آوری را تولید می کند و این نیروی انسانی است که آن را به کار می گیرد. بدیهی است گذر از روشهای سنتی انجام امور و ورود به عرصه روشهای جدید حوزه نیروی انسانی را با مشکلات و چالشهای جدیدی مواجه خواهد نمود و مدیریت منابع انسانی را به چالش خواهد کشاند.

 

 

 

 

 

 

 

حسین بهرامی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۹ ، ۱۱:۲۹
بیمه خوبه خرید آنلاین بیمه نامه

براساس خشت نوشته‌های پیدا شده در تخت جمشید، تمام کسانی که در تخت جمشید کار می‌کردند و حقوق می‌گرفتند در آن زمان بیمه بوده‌اند.

بیمه به شکل سنتی آن به مفهوم وجود نوعی تعاون و همیاری اجتماعی به‌منظور سرشکن کردن زیان فرد و یا افراد معدود بین همه افراد گروه یا جامعه در ایران سابقه طولانی داشته و همواره مردم این مرز و بوم با الهام از تعالیم اسلامی و فرهنگی خود برای کمک به جبران خسارتهای ناخواسته‌ای که برای دیگر هموطنان و حتی مردم دیگر کشورها پیش می‌آمد فعال و پیشگام بوده‌اند. با این وجود بیمه به شکل حرفه‌ای و امروزی آن برای اولین بار در سال 1269 هجری شمسی در کشور ما مطرح گردیده است.


در این سال مذاکراتی بین دولت ایران و سفارت روس به عمل آمد و متعاقب آن امتیاز فعالیت انحصاری در زمینه بیمه و حمل و نقل برای مدت 75 سال به یک تبعه روس بنام لازارپلیاکف واگذار شد. با این وجود نامبرده ظرف مهلت سه سالی که جهت آغاز فعالیت بیمه‌ای برای وی در نظر گرفته شده بود قادر به تأسیس شرکت بیمه مورد نظر نگردید و به همین جهت این امتیاز از وی سلب شد. متعاقباً در سال 1289 هجری شمسی دو شرکت بیمه روسی به نامهای نادژدا و کافکازمرکوری اقدام به تأسیس نمایندگی بیمه جهت بازدید و پرداخت خسارت در ایران نمودند.


در سال ۱۳۱۰ با تصویب قانون ثبت شرکت‌ها در ایران شرکتهای بیمه‌ای انگلیسی، آلمانی، اتریشی، سوئیسی و امثال آن مانند : گستراخ- آلیانس- ایگل استار- یورکشایر- رویال- ویکتوریا- ناسیونال سوئیس- فنیکس- اتحاد الوطنی و ... در ایران اقدام به ایجاد شعبه و نمایندگی کرده و به فعالیت بیمه‌ای پرداختند.


گسترش فعالیت‌های شرکت‌های بیمه خارجی مسئولان کشور را متوجه ضرورت تأسیس یک شرکت بیمه ایرانی کرد که تأسیس و فعالیت رسمی خود را از اواسط آبان‌‌ ماه همان سال آغاز کرد.


تأسیس شرکت بیمه ایران را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ فعالیت بیمه کشور دانست زیرا از آن پس دولت با در اختیار داشتن تشکیلات اجرائی مناسب قادر به کنترل بازار و نظارت بر فعالیت مؤسسات بیمه خارجی گردید.
در سال ۱۳۱۴ "شرکت سهامی بیمه ایران" با سرمایه صددرصد دولتی تأسیس شد. دو سال بعد از تأسیس شرکت سهامی بیمه ایران یعنی در سال 1316 قانون بیمه در 36 ماده تدوین و به تصویب مجلس شورای ملی رسید. پس از آن نیز مقررات دیگری در جهت کنترل و نظارت بر فعالیت مؤسسات بیمه از طریق الزام آنها به واگذاری 25 درصد بیمه ‌نامه‌های صادره بصورت اتکائی اجباری به شرکت سهامی بیمه ایران وضع شد. شرکت سهامی ایران با حمایت دولت به فعالیت خود ادامه داد و این حمایت منجر به تقویت نقش این شرکت در بازار بیمه کشور و توقف تدریجی فعالیت شعب و نمایندگی‌های شرکتهای بیمه خارجی گردیده بود بطوری که در سال 1318 بیش از 75 درصد از بازار بیمه‌ای کشور در اختیار شرکت بیمه ایران قرار گرفت و پنج شرکت بیمه خارجی که در آن‌ زمان در ایران فعالیت می‌کردند جمعاً موفق به کسب کمتر از 25 درصد از حق بیمه بازار شدند.

این روند کماکان ادامه یافت تا آنکه در سال 1331 بر اساس مصوبه هیئت دولت کلیه شرکتهای بیمه خارجی موظف شدند جهت ادامه فعالیت خود در ایران مبلغ 250 هزار دلار به عنوان ودیعه نزد بانک ملی ایران تودیع نمایند و پس از آن نیز منافع سالیانه خود را تا زمانی‌ که این مبلغ به پانصد هزار دلار برسد بر آن بیفزایند. این تصمیم موجب تعطیل شدن کلیه نمایندگی‌ها و شعب شرکتهای بیمه خارجی در ایران به استثنا دو شرکت بیمه یورکشایر و  اینگستراخ گردید و شرایط را برای گسترش فعالیت شرکتهای بیمه ایرانی فراهم ساخت.

در سال ۱۳۲۹ نخستین شرکت بیمه خصوصی به نام بیمه شرق در ایران تأسیس شد و تا سال ۱۳۴۳ به تدریج هفت شرکت بیمه خصوصی دیگر به نام های آریا، پارس، ملی، آسیا، البرز، امید ، ساختمان و کار تأسیس شده و به فعالیت پرداختند.


در سال ۱۳۴۷ قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان و سایل نقلیه موتوری زمینی در قبال شخص ثالث که به بیمه شخص ثالث اتومبیل معروف است به تصویب رسید.

با افزایش فعالیت بیمه‌ای در کشور در سال ۱۳۵۰ "بیمه مرکزی ایران" تأسیس شد و وظایفی مانند تنظیم بازار بیمه کشور و هدایت آن از طریق تصویب آیین نامه ها و مقررات؛ توسعه و تعمیم بیمه و شبکه کارگزاری و نظارت بر فعالیت های شرکت های بیمه‌ای به نمایندگی از دولت در بازار بیمه و انجام دادن بیمه اتکائی اجباری برای مؤسسات بیمه خصوصی به نام‌های تهران، حافظ، توانا و دانا تاسیس شدند.


در فاصله سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ چهار شرکت خصوصی به نام‌های تهران، حافظ، توانا و دانا تاسیس شدند و تا سال ۱۳۷۳ چهار شرکت بیمه ایران، آسیا، البرز و دانا به فعالیت مشغول بودند که در سال ۱۳۷۳ شرکت بیمه تخصصی به نام بیمه صادرات و سرمایه گذاری با سرمایه بانک ها و بیمه‌ها (بیمه معلم ) تأسیس شد.

در سال ۱۳۸۱ قانون تأسیس شرکت غیردولتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید لذا در سال ۱۳۸۱ شرکت خصوصی حافظ در منطقه آزاد کیش و از سال ۱۳۸۲ سایر شرکتهای بیمه گرخصوصی از قبیل پارسیان، رازی، کارآفرین، توسعه، ملت، سینا، امید، سامان، پاسارگارد، دی، میهن و ... تأسیس شدند و در حال حاضر نیز تعداد شرکتهای بیمه‌گر رو به افزایش می‌باشد.

تاریخچه بسیار کاملی از بیمه ایران در کتابی به نام بیمه ایران در گذر زمان به قلم سید محمود حسینی به چاپ رسیده است که علاقه مندان می توانند به آن مراجعه نمایند.

 

 

 

 

 

 

حسین بهرامی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۹ ، ۱۱:۲۵
بیمه خوبه خرید آنلاین بیمه نامه

 

یکی از رفقا تعریف می‌کرد:


کوچیک که بودم
یه روز با دوستم رفتیم به مغازه خشکبارفروشی پدرم در بازار.

پدرم کلی دوستم رو تحویل گرفت و بهش گفت یک مشت آجیل برای خودت بردار.

دوستم قبول نکرد؛

از پدرم اصرار و از اون انکار؛
تا اینکه پدرم خودش یک مشت آجیل برداشت و ریخت تو جیب دوستم.

از دوستم پرسیدم: تو که اهل تعارف نبودی،

چرا هرچه پدرم اصرار کرد, همون اول، خودت برنداشتی؟!

دوستم خیلی قشنگ جواب داد:
آخه مشت‌های بابات بزرگتره...!!!

 

 

 

 

حسین بهرامی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۹ ، ۲۰:۳۰
بیمه خوبه خرید آنلاین بیمه نامه

 

کارگزار رسمی بیمه مرکزی از تمامی شرکتهای بیمه، می تواند خدمات بیمه ای ارائه نماید، در حالیکه نماینده بیمه تنها می تواند برای یک شرکت کار کند و محصولات همان یک شرکت را به فروش رساند.

 

 

کارگزار رسمی بیمه مرکزی از تمامی شرکتهای بیمه یک کد مجزا برای فعالیت دریافت می کند، اما نماینده بیمه، فقط از شرکتی که نمایندگی آن را اخذ نموده، کد فعالیت دریافت می کند و مجاز به عرضه خدمات بیمه ای از همان یک شرکت می باشد.

 

 

کارگزار رسمی بیمه مرکزی از سوی مشتری، سراغ شرکت های بیمه می رود و با توجه به شرایط مشتری و خطراتی که او را تهدید می کند، بهترین بیمه نامه را از نظر قیمت و تناسب بین پوشش های مورد نیاز و پشتیبانی در طول مدت قرارداد تهیه میکند، اما نماینده بیمه از سوی شرکت بیمه به سوی مشتری می رود و او را تشویق به خرید بیمه نامه از همان شرکت میکند.

 

 

کارگزار رسمی بیمه مرکزی می تواند (بصورت رایگان) بعنوان نماینده بیمه گذار در امور خسارتی حضور داشته باشد و در واقع نماینده و حامی مشتری تا وصول مطالباتش خواهد بود، اما نماینده بیمه ، نماینده و حامی شرکت بیمه می باشد.

 

 

کارگزار رسمی بیمه مرکزی از امتیاز مراجعه به چند شرکت بیمه و ایجاد فضای رقابت بین آنها برای ارائه قیمت کمتر و شرایط بهتر برای صدور یک بیمه نامه برخوردار است، در حالیکه نماینده بیمه این امکان را ندارد.  

 

 

در نتیجه دوستی و مشاوره با یک کارگزار رسمی بیمه مرکزی، به معنی ایجاد ارتباط دائمی با تمامی شرکت های بیمه و اطلاع از به روزترین خدمات، قیمتها و تخفیفات ارائه شده در این شرکتها (بصورت کاملا رایگان، بدون اتلاف وقت و انرژی) خواهد بود. در پایان یادآور می شویم که همواره دوست و مشاور بیمه ای شما خواهیم بود به نحوی که برای خرید بیمه نامه و یا پیگیری پرونده های بیمه ای، از منزل یا محل کار خود خارج نشوید.

 

 

 

 

 

حسین بهرامی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۹ ، ۲۰:۰۹
بیمه خوبه خرید آنلاین بیمه نامه

کتاب انسان خردمند بخش سوم

 

 

 

 

ظهور امپراتوری‌ها و ادیان، بشر را به سمت اتحاد و جهانی شدن هدایت کرد

همان‌طور که در بخش های قبلی این خلاصه کتاب خواندید، اختراع خط و پول، باعث آسان‌تر شدن معاملات اقتصادی شد. این کار، تقلب در کارهای اقتصادی را سخت‌تر کرد. البته این کار بدان معنا نبود که عملیات اقتصادی،‌ به طور ناگهانی در جوامع شکل گیرد و آرام و موثر پیشرفت کند.

در واقع جوامع و اقتصادها همچنان رشد می‌کردند و کنترل و تنظیم آن‌ها دشوارتر می‌شد.

با وجود چنین شرایطی، به نظر شما جوامع انسانی چه تدابیری برای این موضوع اندیشیدند؟

آن‌ها تصمیم گرفتند، قوانینی برای تنظیم رفتار افراد و سیستم‌های قدرتمند ایجاد کنند و مطمئن شوند که مردم از این سیستم تبعیت می‌کنند.

به این ترتیب، جوامع به صورت سلسله مراتب، از نو ایجاد شدند، به طوری که یک پادشاه یا امپراطور در راس حکومت، بر دیگران فرمانروایی می‌کرد. اگر چه امروزه، از حاکمان آن روزها به عنوان افرادی بی‌رحم یاد می‌کنند، اما سلطنت‌ها و امپراطوری‌های گذشته باعث ثبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌شدند.

مثلا نظام‌نامه و قانون حمورابی مجموعه‌ای از قوانین صادر شده توسط ششمین شاه بابِل بود که در سال‌های ۱۷۶۰ پیش از میلاد وضع شده بود.

این قوانین مجموعه‌ای کامل برای اجرا در سراسر امپراطوری بابل بود و به مواردی همچون مالیات، قتل، سرقت و سایر موارد مشابه پرداخته بود. این قوانین درباره چشم‌انداز کلی امپراطوری توضیح داده و به موضوعاتی اشاره کرده بود که انجام آن‌ها در سراسر امپراطوری مجاز است. به این ترتیب، مردم در هر کجای مرزهای امپراتوری که سفر می‌کردند یا قصد معامله داشتند، می‌دانستند که باید به کدام قانون یا آداب و رسوم پایبند باشند.

امپراطورها و پادشاهان برای پذیرفته شدن قوانین‌شان توسط مردم، به اقتدار نیاز داشتند. این موضوع معمولا با استفاده از اهرمِ دین پیش برده می‌شد. وقتی مردم می‌پذیرفتند که حاکم، با ارادهِ خدا در راس حکومت قرار گرفته است، بیشتر به قوانین امپراطوری پایبند می‌شدند.

مثلا حمورابی، اعلام کرد که توسط خدایان منصوب شده تا بر شهروندان بین‌النهرین حکومت کند و به این ترتیب، توانست قوانینش را اجرایی کند. همزمان با گسترش امپراطوری‌ها، ادیان نیز ترویج می‌شدند تا قدرت‌ها پابرجا بمانند. این کار گاهی با زور و گاهی با استفاده از فرآیندهایی آهسته و غیرمستقیم اعمال می‌شد. حکومت‌های امپریالیستی توانستند بسیاری از گروه‌های گوناگون قومی و مذهبی را به چند تمدن بسیار بزرگ تبدیل کنند.

 

انقلاب علمی باعث ورود تمدن بشریت به مرحله مدرنیته شد

اغلب مردم در طول تاریخ به توانایی‌های خود اطمینان نداشتند و تنها قدرت خدا را باور می‌کردند. از آنجایی که ذهنیت مردم این بود که انسان، فانی است و اختیاری بر سرنوشت خود ندارند، درنتیجه دلیلی وجود نداشت که به پیشرفت‌های علمی فکر کنند، یا دانش جدیدی به دست آورند.

با توجه به این نظریه، بهتر است انسان سخت نگیرد و منتظر سرنوشت از پیش تعیین شده‌اش بماند. با همه این‌ها، در بین قرن‌های ۱۶ و ۱۷ میلادی، این نگرش بدبینانه نسبت به زندگی تغییر کرد.

انقلاب علمی در اروپا آغاز شد و دیگر پیشرفت بشر، وابسته به قدرت خدا نبود. مردم شروع به تفکر منطقی کردند و تغییر آغاز شد. مردم به این فکر کردند که چگونه با استفاده از علم، می‌توانند به بهبود جامعه کمک کنند.

مردمِ متفکرتر، با استفاده از اصول علمی، به اکتشاف و آزمایش پرداختند و سایر مردم با جهش‌های بزرگی در زمینه معرفت شناختی خود روبه‌رو شدند. دانش زیادی در زمینه‌هایی مانند پزشکی، نجوم و فیزیک ایجاد و تمام این توسعه‌ها به ایجاد زندگی و جامعه‌ای بهتر برای مردم منجر شد.

مثلا در زمینه مرگ و میر کودکان، با شکل‌گیری روش‌های علمی در زمینه پزشکی و بهداشت عمومی، میزان مرگ و میر کودکان کاهش یافت. در گذشته حتی در بین ثروتمندترین اعضای جامعه نیز دو یا سه فرزند دچار مرگ زودرس می‌شدند، اما امروزه به ازای هر ۱۰۰۰ نوزاد، تنها احتمال تلف شدن ۱ نوزاد وجود دارد!

این موضوع به توسعه اقتصاد نیز کمک می‌کرد و دولت‌های اروپایی به آن پی برده بودند. پادشاهان و امپراطورها برای غنی‌ کردن ملت‌های خود در جستجوی ایده‌ها و منابع جدید بودندآن‌ها دانشمندان و کاشفان را با پول می‌خریدند و در اختیار می‌گرفتند!

مثلا پادشاه کاستیلی، سفر معروف کلمبوس را در سراسر اقیانوس اطلس ترتیب داد. این پادشاه به جای اینکه از اکتشافات حمایت کند، به امپراطوریِ عظیم آمریکا با استفاده از منابع ارزشمندی مانند طلا و نقره دست یافت.

دولت انگلیس نیز از این شگرد استفاده کرد. این دولت، جیمز کوک را برای کشف ناحیه‌ای در جنوب غربی اقیانوس آرام متعهد کرد و این ماجرا منجر به کشف سرزمین‌هایی همچون استرالیا و نیوزیلند شد.

در هر دوی این مثال‌ها، اقتصادهای اروپایی به خاطر اکتشاف و نوآوری علمی رشد کردند. اما متاسفانه، دستاوردهای اغلبِ دولت‌ها و پادشاهی‌های اروپایی صرف هزینه برای مردم بومی و محلی آن نقاط کشف شده می‌شد.

جامعه جهانی امروزی، با داشتن باورهای رایج درباره قدرت سرمایه‌داری شکل گرفته است

تاکنون مشخص شده است، که دولت‌های اروپایی، چگونه از روش‌هابی مختلف برای گسترش امپراطوری‌ها و افزایش سود خود بهره برده‌اند. مطمئنا این روش‌ها جواب داده است، زیرا در اواسط قرن نوزدهم،‌ امپراطوری بریتانیا به تنهایی توانست بیش از نصف جهان را تحت سلطه خود قرار دهد.

با وجود چنین دستاوردهای بزرگی، کشورهای اروپایی توانستند ایده‌های خود را در تمام جهان گسترش دهند. آداب و رسوم محلی، فرهنگ‌ها و قوانینی که براساس فرهنگ اروپایی وضع شده بود، آیین غربی، دموکراسی و علم؛ همه این‌ها، چیزهایی بود که براساس هنجارهای اروپایی شکل گرفت.

هر چند که مدت‌هاست، امپراطوری‌های اروپایی از بین رفته‌اند،‌ اما همه ما، هنوز که هنوز است، با میراث فرهنگی‌ آن‌ها در ارتباط هستیم. تا حدود زیادی،‌ بزرگ‌ترین هنجار فرهنگی در جهان،‌ سرمایه‌داری است و این موضوع از آنجایی نشات می‌گیرد که قسمت بزرگی از امپراطوری‌های اروپایی و مردم سراسر جهان، برای پول و قدرت اهمیت فراونی قائل هستند.

امروزه، چه در برزیل، کانادا یا حتی اگر در کامبوجیه زندگی کنیم، باز هم همه مردم به دنبال کسب سود، پول و ثروت‌های مادی هستند.

در حقیقت، قدرت دستیابی به سرمایه‌داری با پشتیبانی از علم در جهان،‌ باعث تخریب بسیاری از باورهای جهانیِ دیگر، به ویژه ادیان می‌شود. علم مدرن، بسیاری از اصول دینی را رد می‌کند. مثلا براساس دین،‌ اغلب مردم بر این باورند که خدا در ۷ روز دنیا را ساخته است، اما اکنون نظریه تکامل طبیعی داروین وجود دارد و انتخاب طبیعت مطرح می‌شود. هر چند که این موضوع نیز از نظر برخی افراد رد شده است.

براساس حقایق دینی، این سوال مطرح می‌شود که آیا ایدئولوژی سرمایه‌داری رو به جلو حرکت می‌کند؟ بگذارید مثالی بزنیم؛ اگر ما به جای داشتن اعتقادات سنتی بر مبنای شادی زندگی پس از مرگ، شادی خود را در همین زمین جستجو کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ این کار ما را به تلاش برای لذت بردن بیشتر در همین دنیا وادار می‌کند. البته در چنین شرایطی،‌ ما معمولا به دنبال یافتن،‌ خرید و مصرف بیشتر خدمات و محصولات خاص و طراحی شده می‌رویم؛ دقیقا همان چیزی که نظام‌های سرمایه‌داری به دنبال آن هستد و دین توجهی به آن نشان نمی‌دهد!

هیچ‌وقت، هیچ‌چیز برای مردم صلح‌آمیزتر از جهانی شدن نیست

جهانی شدن، قطعا باعث پیشرفت می‌شود، اما معمولا منتقدان به خاطر این اتفاق خوشحال نمی‌شوند. منتقدان جهانی شدن، تاکید می‌کنند که جهانی شدن، باعث بروز اتفاقات بدی می‌شود و بدترین اتفاقی که می‌تواند رخ دهد، تخریب شدن تنوع فرهنگی و تبدیل شدن جهان به واحدی هم‌شکل و بدون تنوع است.

اما با وجود همه این انتقادها، جهانی شدن سود بزرگی دارد. این رخداد، به ایجاد جهانی آرام‌تر و صلح‌آمیزتر کمک می‌کند.

در یک دنیای صلح‌آمیز، شبکه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف گسترش می‌یابد. یک جنگ یا بی‌ثباتی در هر منطقه می‌تواند اثرات اقتصادی ثانویه‌ای برای همه داشته باشد.

در نتیجه، تقریبا تمام رهبران آمریکا، اروپا و آسیا، علاقه زیادی به حفظ صلح در جهان داشته‌اند و همیشه درباره این موضوع صحبت کرده‌اند. تا سال ۱۹۴۵، هیچ کشور مستقلی به رسمیت شناخته نشده بود و با بقیه کشورها تفاوتی نداشت.

برای آنکه تصور بهتری داشته باشید، تنها کافی است که جهان را تا پیش از پایان جنگ جهانی دوم در نظر بگیرید؛ آن وقت با جهانی فوق‌العاده خشونت‌آمیز و نامتعادل مواجه می‌شوید و متوجه می‌شوید که دنیای امروز ما چقدر صلح‌آمیز است.

بنابراین، از قرن بیستم میلادی به عنوان صلح‌آمیزترین قرن یاد شده است.

آن‌طور که در تاریخ برآورد شده است، پیش از انقلاب کشاورزی، در جامعه شکارچی گردآورنده (hunter-gatherers)، سی درصد از کل مردان بالغ قربانی قتل یا آدم‌کشی می‌شدند. جامعه شکارچی گردآورنده، به جامعه‌ای گفته می‌شد، که اصلی‌ترین روش معیشت آن، تغذیه مستقیم از گیاهان خوراکی و شکار حیوانات بود.

اگر این آمار تاریخی را با آمار امروزی در دنیا مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که مرگ و میر مردان بالغ بر اثر اتفاقات خشونت‌آمیز، تنها به آماری ۱ درصدی منتهی می‌شود. این رقم نشان‌دهنده این است که انسان در دوران امروز، تا چه اندازه به سمت صلح حرکت کرده است.

اما چرا این اتفاق به وجود آمده است؟

از آنجا که پس از انقلاب کشاورزی، ساختار جوامع به صورت سلسله مراتبی شکل گرفته و ایجاد شده است، مردم وادار به اطاعت از قوانینی شده‌اند که مانع بروز قتل و خشونت است. به این ترتیب، جوامعی باثبات ایجاد شده‌ است که به رونق اقتصادی منتهی شده است.

پس با توجه به همه این موارد، می‌توانیم بگوییم که امروزه، ما در روزگاری صلح‌آمیز زندگی می‌کنیم، اما آن‌قدرها که باید نمی‌توانیم آن را تحمل کنیم. ما عادت کرده‌ایم که با منابع بالقوه در تعارض باشیم. شروع جنگ‌های بین‌المللی در سطح وسیع امروزی، ضایعه‌ و تلفاتی بی‌سابقه در تاریخ بشریت به شمار می‌رود.

برای آنکه از این ضایعه در امان بمانیم، بهتر است از صلح لذت ببریم و همیشه به خاطر داشته باشیم که برای حفظ صلح باید اقداماتی موثر انجام دهیم.

تاریخ، نه خوب است و نه بد

سفر ما در تاریخ زندگی انسان خردمند امروزی، تقریبا کامل شده است. تا اینجا درباره ۳۰۰ هزار سال قدمت بشر از شرق آفریقا تا جهان مدرن صحبت کرده‌ایم. در حال حاضر ما کم و بیش به درک مناسبی درباره روند کلی تاریخ بشر دست یافته‌ایم، اما هنوز نمی‌توانیم درباره چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن‌مان به عنوان یک شخص صحبت کنیم.

آیا با وجود ارتقای سلامت، ثروت و دانش‌مان انسان‌هایی خوشحال هستیم؟ متاسفانه پاسخ دادن به این سوال در سطح فردی غیرممکن است. اما به نظر شما چرا این‌چنین است؟

پرسش‌نامه‌های سلامت ذهنی که توسط روانشناسان تدوین شده و مورد بررسی قرار گرفته است، نشان می‌دهد که تجربیات شادی‌بخش و ناراحت‌کننده انسان در تمام طول مدت زندگی خود، کوتاه مدت بوده و احساس خوشبختی در همه ما یکسان است.

مثلا شنیدن این حرف که کار خود را از دست داده‌اید، می‌تواند تجربه‌های شادی‌بخش را کاهش دهد. در این موقعیت شما احساس بسیار بدی دارید که فکر می‌کنید برای همیشه ادامه خواهد داشت. اما تنها در مدت چند ماه، این رویداد را فراموش می‌کنید و میزان شادی شما به سطح طبیعی بازمی‌گردد.

بیایید یک مثال تاریخی را در این باره مرور کنیم. در طول انقلاب فرانسه، دهقانان فرانسوی به آزادی مورد نظر خود دست یافتند، اما این اتفاق بزرگ مدت زیادی طول نکشید و نگرانی‌ها به سطح معمول خود بازگشت. آن‌ها درباره مسائل مختلفی نگران بودند، از نگرانی درباره ناصالح بودن پسرشان گرفته تا نگران بودن از برداشت محصول سال بعدشان.

این تعادل بین آرامش و ناامیدی، احتمالا میراثی باقی‌مانده از انسان خردمند است. احتمالا چنین احساساتی، به این خاطر در وجود انسان خردمند بروز کرده تا در مواقعی خاص به او هشدار دهد که از یک رویداد آسیب دیده و باید متوقف شود. علاوه‌براین، فراز و نشیب زندگی و بروز احساس امید و ناامیدی همانند تلنگری به انسان خردمند است؛ تلنگری که به او می‌آموزد که باید به تلاش خود برای دستیابی به چیزهای بهتر و بزرگ‌تر ادامه دهد.

بنابراین، شاید ما در سطح فردی نمی‌توانیم آن‌قدر که در ذهن‌مان شکل گرفته، شاد باشیم. اما آیا این حالت در سطوح اجتماعی نیز وجود دارد؟ با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در زندگی داشته‌ایم، قطعا باید از نسل‌های گذشته خود شادتر باشیم اما اینگونه نیست!

جالب است بدانید که همه این‌ها بستگی به این دارد که چه کسی هستیم.

معمولا این احساس در وجود مردان سفیدپوست بیشتر وجود داشته است. برای افرادی که اینگونه نبوده‌اند، مانند قبایل بومی، زنان، افراد رنگین پوست و سایر افرادی که به خاطر تفکرات نژادپرستی تحقیر شده‌اند، معمولا زندگی در سطح مشابهی نبوده است. این دسته از انسان‌ها، بارها و بارها تحت تاثیر نیروهای تاریخی امپریالیسم و سرمایه‌داری مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

البته امروزه این دسته از افراد در حال تلاش برای دستیابی به برابری و گرفتن حقوق خود هستند.

در آینده گونه انسان خردمند، با عبور از محدودیت‌های بیولوژیکی، با یک گونه جدید و پیشرفته جایگزین خواهد شد

ما درباره تاریخ گذشته می‌دانیم، اما در آینده چه اتفاقی برای‌مان رخ خواهد داد؟ آیا پیشرفت بیشتر علم در دهه‌های آینده، باعث شرایط رفاهی بیشتر برای انسان‌ها خواهد شد؟ سرنخ‌هایی برای پاسخ به این پرسش وجود دارد و دانشمندان در حال تحقیق و بررسی بر روی این موضوع هستند.

امروزه دانشمندان، گام‌های بزرگی در زمینه‌هایی مانند فناوری‌های بیونیک (bionics) یا به عبارتی ادغام انسان با ماشین و ضدپیری برداشته‌اند.

در زمینه بیونیک، دانشمندان پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند. مثلا زمانی که شخصی به نام جسی سالیوان، هر دو دست خود را از دست داد، دانشمندان توانستند او را با استفاده از روش‌های بیونیک درمان کنند و عملکرد دست‌هایش را با اصلاح سیستم ذهنی و عصبی‌اش بهبود بخشند.

دانشمندان تکنولوژی ضد پیری را بر روی موش‌ها نیز امتحان کرده‌اند و در حال نتیجه‌گیری‌های مثبتی هستند. اما واقعا چقدر طول می‌کشد تا دانشمندان بتوانند ژن پیری را از کدهای دی‌ان‌ای انسان خارج کنند؟

هر دو برنامه توسعه تکنولوژی بیونیک و جلوگیری از پیر شدن، بخشی از پروژه‌ای به نام گیل‌گمش (Gilgamesh Project) به حساب می‌آید، که تلاش علمی عظیمی برای کشف زندگی ابدی بوده است. پس چه چیزی ما را متوقف می‌کند؟ در حال حاضر، انجام مطالعات علمی در این زمینه محدودیت‌های قانونی فراوانی دارد و به خاطر مسائل اخلاقی از ادامه آن‌ها صرف‌نظر شده است!

با این حال موانع موجود، مدت زیادی دوام نخواهند آورد. اگر بشریت کوچک‌ترین شانسی برای داشتن زندگی جاودان به دست آورد، قطعا روحیه ترقی‌خواه انسان، برای رسیدن به آن تمام تلاش خود را می‌کند و همه موانع را کنار می‌زند.

احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور، نسل امروزی انسان خردمند، با کمک علم، تغییر و پیشرفت چشمگیری خواهد داشت و دیگر نوعی انسان خردمند نخواهد بود. در مقابل، تبدیل به گونه‌ای کامل، جدید، نیمه ماشینی و نیمه ارگانیک خواهد شد.

این احتمال بسیار زیاد است که گونه‌های جدیدی از انسانی فوق‌العاده در ادامه تاریخ شکل بگیرد. تنها پرسش واقعی آن است، که چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد؟!

 

سخن پایانی

در مدت ۳۰۰ هزار سال، گونه انسان خردمند (Homo Sapiens) که تنها یکی از چندین نوع بشر بود، برای همیشه تبدیل به تنها گونه غالب بر روی کره زمین می‌شود و این سیاره خاکی را فتح می‌کند.

تمدن انسانی با توسعه زبان شروع به پیشرفت می‌کند و از روستاهایی کوچک، تبدیل به جامعه بین‌المللی بزرگی می‌شود. اما شاید در آینده‌ای نه چندان دور، همین گونه از انسانی که بر زمین حکومت می‌کند نیز، دیگر ناپیدا و تبدیل به گونه‌ای توسعه‌یافته‌تر و جدیدتر شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۹ ، ۱۹:۵۸
بیمه خوبه خرید آنلاین بیمه نامه